Otokorkuluk Sistemi Nasıl Seçilir?

Etkin bir yol güvenliği sağlamada en önemli adım doğru otokorkuluk sisteminin seçilmesidir. Trafik akış yoğunluğu, kurb yarıçapları, yol konumu gibi faktörler otokorkuluk seçimini etkiler.

1. Engelleme Seviyesinin Belirtilmesi

 

Engelleme seviyesi, sistemin kullanılacağı karayolundaki araç sayısı, araç tipleri, kaza geçmişi ve çevresel tehlike derecelerine göre belirlenmektedir. Ülkemizde kullanılan engelleme seviyeleri şunlardır:

  • T1-T3 : Geçici kullanım engelleme seviyesi
  •  N1-N2 : Normal engelleme seviyesi
  •  H1-H4 : Yüksek engelleme seviyesi

 

EN 1317-1 ve EN 1317-2 Otoyol Bariyer Sistemleri Standartlarına göre gerçekleştirilen çarpışma testleri yanda belirtilen engelleme seviyelerine göre belirlenmektedir. Belirlenen engelleme seviyelerine göre aşağıda belirtilen kriterlere bağlı olarak çarpışma testleri gerçekleştirilmektedir.

engelleme-seviyesi
carpma-hizi

2.Çalışma Aralığının Belirlenmesi

 

Darbe testleri sırasında güvenlik bariyerinin deformasyonu, dinamik sapma ve çalışma aralığı ile karakterize edilir. Çalışma aralığı yol korkuluk sisteminin darbesi öncesi trafiğe bakan kısım ile sistemin herhangi bir önemli parçasının maksimum dinamik yanal pozisyonu arasındaki mesafedir. Çarpışma sonrası belirlenen değerlerin bariyer sisteminin aşağıda belirtilen değerlere göre çalışma aralığı sınıfı belirlenir. Çalışma aralıkları aşağıdaki tabloda belirtilmiştir:

 

Sistemin kullanılacağı yolun ziksel özelliklerine (dolgu ya da köprü) ve banketlerdeki durağan engellerin varlığına bağlı olarak belirlenir.

calisma-araligi
calisma-araligi-sinifi

3. Çalışma Aralığının Belirlenmesi

Şiddet İvme Endeksi (ASI), araç içindeki yolcuların güvenliğini maksimum düzeyde tutmak için belirlenen bir kriterdir. Şiddet İvme Endeksi (ASI), aşağıdaki tabloya uygun olmalıdır.

asi-sinifi

4. Sistem Tipinin Belirlenmesi

Sistemin uygulanacağı zemin özelliğine göre (asfalt, toprak, beton vb…), bariyerin zemine çakımlı ya da ankarajlı olup olmayacağına karar verilir.